Plánování a rozpočtování
Většina společností má vyřešenou technologickou podporu administrace svých zakázek, vztahů s klienty a dodavateli, evidence účetnictví a dodržování dalších právních norem podnikání. Některé společnosti již také efektivně využívají informace shromažďované v datových skladech prostřednictvím moderních business intelligence řešení. Ve většině společností však stále nejsou adekvátně podporovány procesy finančního plánování a rozpočtování.
Ačkoli jsou procesy plánování, vytváření rozpočtů a jejich revize na základě srovnání se skutečností životně důležité pro všechny firmy, je nejčastějším technologickým prostředkem MS Excel. Jak je možné, že se v této oblasti neuplatňují specializované softwarové nástroje jako v jiných oblastech? Je využívání Excelu tou nejlepší možností? Existují vůbec nějaké jiné a lepší nástroje?
Využívání Excelu pro plánování zcela jistě nejvýhodnější není a jiné specializované nástroje existují, ale pravděpodobně není dostatečně znám jejich přínos. Podívejte se na několik problémů, které přináší využívání prostředí MS Excel pro procesy finančního plánování a jak tyto problémy vyřeší využívání specializovaného nástroje.
Využívání MS Excel | Využívání specializovaného plánovacího nástroje |
---|---|
Není možné řídit práva uživatelů pro přístup k určitým datům, a tak se mohu dostat informace do neoprávněných rukou, nebo jsou tyto citlivé údaje oddělené od zbytku souvisejících informací a je velmi pracné udržet jejich vazby. | Data jsou uložená centrálně a přístup k nim je nastavovaná konkrétním uživatelům nebo skupinám uživatelů pro čtení i zápis. |
Není možné řídit spolupráci mezi uživateli, a tak pro zajištění kooperace roste jejich vzájemná komunikace osobní, telefonická nebo elektronická. | Plánovací nástroje podporují nastavení workflow, které obsahuje úkoly pro jednotlivce. Jakmile je předchozí úkol splněn, je informován vlastník následujícího úkolu. Pokud nejsou úkoly splněny v zadaných termínech, je upozorněn jejich vlastník a také jeho nadřízení. |
Pokud si chtějí uživatelé vytvářet více pracovních verzí svých plánů, musí vytvářet kopie souborů, a pak je dodatečně konsolidovat do jednotné finální verze. | Plánovací nástroje nativně podporují verzování datových sad, umožňují rychlé modelování a automatickou konsolidaci plánů. |
Velké množství souborů a jejich listů se stává brzy velmi nepřehledné a především není zajištěna jednoznačnost uvedených dat. | Centralizované úložiště zajišťuje jednu verzi pravdy. |
Excel neobsahuje speciální funkcionality pro podporu plánování, uživatelé si takové funkcionality musí sami vytvořit nebo jejich výstup nahrazovat větším objemem manuální práce. | Plánovací nástroje obsahují předpřipravené funkcionality typicky využívané při plánování – např. funkcionality pro alokaci (rozpouštění) sumárních hodnot v rámci více hierarchií. |
Našli jste v popsaných problémech využívání MS Excel pro plánování a rozpočtování situaci podobnou Vaší společnosti? Neváhejte nás kontaktovat! Rádi se s Vámi sejdeme, prodiskutujeme Vaši situaci a navrhneme Vám řešení.
Nabízíme Vám realizaci řešení pro podporu plánování a rozpočtování:
- s využitím dlouhodobých zkušeností našich konzultantů
- na základě Vašich požadavků a best practise
- na platformách třech nejdůležitějších dodavatelů technologií (IBM, Oracle, SAP)